AI soutěž Superskutky

Výstupy soutěže, ve které se utkává studentská kreativita i umělá inteligence. Utajená skautská hrdinství 2. světové války ožívají!
Velké klání, které rozšiřuje příběh našich dějin i obzory v oblasti rizik a limitů umělé inteligence.

Runový špión

Předobraz: Jan Kefer (1906–1941) - skaut, knihovník, překladatel, astrolog a hermetik z Nového Bydžova. Ovládal dvanáct jazyků a vystupoval proti nacistické okupaci Československa.

Autorský tým: Bubo Bubo (Čáslav)

Chci vědět víc

WaveMaster

Předobraz: Jan Habrda - Kotě (1912–1943) - skaut a radioamatér z Třebíče. Byl členem odbojové Skupiny pěti letců, konstruoval radiostanice pro komunikaci se zahraničním odbojem.

Autorský tým: Postupická želízka (Záběhlice)

Chci vědět víc

Vodotisk

Předobraz: Míla Kobes (1910–1945) - vodní skaut, tiskař a nakladatel z Plzně. Produkoval protiněmecké letáky a vyráběl falešné průkazy, které kryly činnost odbojové skupiny generála Luži.

Autorský tým: Kapři (Prachatice)

Chci vědět víc

Stanislaf Majer

Předobraz: Václav Maule (1884–1945) - skaut a pedagog ze sušické židovské rodiny. Vyučoval přírodní vědy, fyziku a zeměpis. Pracoval pro ministerstvo školství a zasloužil se o rozvoj vzdělávání i skautingu na Slovensku. Z důvodu rasové nenávisti byl vězněn v koncentračním táboře; po válce zemřel na skvrnitý tyfus.

Autorský tým: Mravenci (Tábor)

Chci vědět víc

Černý Mentman

Předobraz: Otto Král (1904–1943) - skaut, Sokol a veslař z Ústí nad Labem. Jako člen odbojové skupiny zajišťoval odchody vojáků do zahraničí, spolupracoval na ukrývání radiostanic a měl i styky s osobami, které pomáhaly atentátníkům na zastupujícího protektora Heydricha.

Autorský tým: Chytrolíni (Rakovník)

Chci vědět víc

Gileres

Předobraz: Antonín Seliger (1924–1945) - skaut, Sokol a boxer ze Smiřic u Hradce Králové. Byl totálně nasazen k hornické práci v uhelných dolech. Odtud zběhl a přidal se k partyzánské skupině. Působil jako vyzvědač, sabotér a zúčastnil se květnového povstání se zbraní v ruce.

Autorský tým: Růžovky (Liberec)

Chci vědět víc

Superčas

Předobraz: František Nečas (1907–1944) - skaut a výpravčí z Letovic. Byl spoluzakladatelem odbojové skupiny. Své působení v železniční dopravě využíval ke sledování pohybu německých vojsk a transportů, zachycování korespondence a k sabotážím.

Autorský tým: Combajni (Rakovník)

Chci vědět víc

Franthor

Předobraz: František Hořavka (1918–1954) - skaut a přírodovědec z Vysokého Mýta. Byl ve vedení arktické výpravy českých vědců z pražské přírodovědecké fakulty. Spolu s dalšími studenty byl vězněn v koncentračním táboře a na následky věznění později zemřel.

Autorský tým: Rákosníčci (Zeleneč)

Chci vědět víc

Podle skutečných událostí

Objev pravdivou historii, která inspirovala týmy k vytvoření superpostav. Prozkoumej, jaký příběh skautského hrdinství se odehrával ve tvém městě nebo čtvrti!

Mrknu na to!

Superpostavy, které se nedostaly do užšího výběru:

🤔 Jak téma AI otevřít na schůzce nebo v hodině?

Zkuste najít inspiraci třeba tady:
▪️Podivuhodná robotí expedice - Interaktivní příběh pro děti o tom, jak AI funguje
▪️Přehled bezpečných AI nástrojů s českými návody od organizace AI dětem
▪️Ve světě umělých obrazů - Cyklus aktivit propojujících AI s výtvarnou výchovou
▪️Umělá inteligence do škol - velký rozcestník materiálů a nástrojů
▪️Tipy a triky, jak si s AI pomoci v přípravě do školy - Přehled v časopisu Skaut
▪️Chatboti ve výuce - Pracovní listy a metodická podpora pro vyučující

Chci program na klíč

🏕️ Proč tohle pořádají skauti?

Skauting není sport, ani zálesácká přípravka. Skauting je taky morální kód a zapojení do společnosti. Své by o tom jistě mohlo říct sedm stovek skautů a skautek, kteří nepřežilí druhou světovou válku. Mnoho z nich padlo právě za skautské ideové hodnoty – ne proto, že je bavily výlety do přírody. V této soutěži jsme se rozhodli vytvořit několika z nich originální poctu: superhrdinskou postavu, která bude upomínat na skutečný příběh jejich hrdinství. Dospívající jsme do tohoto procesu zapojili - v účastnických týmech s vedoucí*m/vyučující*m v garantské roli. Věříme, že skauting vede k porozumění světu kolem nás - ať už jde o přírodu, město nebo krajinu internetu.

🤖 Máme se s dospívajícími bavit o AI?

9 z 10 rodičů si s dětmi o online světě vůbec nepovídá. Přitom pro 80 % dospívajících je mobil první volba, když se potýkají s nudou. Ve Skautském institutu věříme, že skauting není jen kvalitní alternativa ke světu virtuálních her a sociálních sítí, ale také bezpečný prostor, ve kterém se nastupující generace učí o světě za zdmi klubovny. Porozumět výhodám, limitům i nástrahám technologií není ve skautském světě nic nového - ať už se bavíme o pravidlech silničního provozu, používání sekery nebo třeba AI nástrojů. O existenci AI nastupující generace ví a používá ji, ať chceme nebo ne. 72 % žáků*yň by podporu dospělých v oblasti AI uvítalo. Dokážeme jim tuto podporu dát nebo je necháme v digitální džungli samotné?

Zdroj statistických dat: výzkum od FOCUS– Marketing & Social Research a výzkum Národní rady 4-H (USA), oba z roku 2024.

🌋 Co bezpečností a ekologická rizika AI?

Soutěž Superskutky není žádná živelná hurá akce. Týmy pracovaly pod vedením garanta*ky (vyučující nebo vedoucí) na základě metodického průvodce. Ten obsahoval instrukce, jak s týmem AI nástroje nejen využít, ale hlavně poznat. Například energickou zátěž si kluci a holky vyzkoušeli na vlastní kůži - vygenerování obrázku nebo je v rámci hravě pojaté výzvy "stálo" několik dřepů. Používání čínských AI nástrojů pak pravidla zapovídala - pro bezpečnost dat zúčastněných i kvůli tomu, že čínská vláda AI používá k potlačování lidských práv (a k datům čínských firem má přístup). Sada doporučených (etických a bezpečných) nástrojů se opírala o databázi zpracovanou expertní organizací AI dětem.

🎨 Takže nakreslit vlastní obrázek bylo zakázané?

Rozhodně ne! Věříme ale, že dospívající měli kde se dozvědět, jak se správně ostří tužka a že anilinky jsou jedovaté. Chtěli jsme jim předat podobné informace i o AI nástrojích. V průběhu soutěže si vyzkoušeli, kde jim AI může ušetřit práci a kde naopak je lidská kreativita a hravost nenahraditelná. V hodnocení výstupů odlišujeme, který tým nechal práci na robotech a který si od nich nechal jen realizovat své vlastní originální nápady.

Projekt je realizován z příspěvku Nadačního fondu obětem holocaustu, hrazeného z dotace Ministerstva kultury ČR.

Odměny do soutěže věnoval Junshop.cz.